19 april 2023

Lördag - Ulricehamn

I lördags var jag och Yoshi och tävlade 4*agilityklass i Ulricehamn. Det var ganska länge sedan vi var där men det är ett bra ställe att åka till för Yoshi brukar trivas väldigt bra i den hallen. Det gjorde han även den här gången och vi sprang fyra fina lopp. Visserligen fick vi snöpliga 5 fel i varje klass, men det var verkligen små skitgrejor. I första loppet rev han sista hindret. Det var riktigt surt för det var nog för att jag blev glad aningens för tidigt och utan den femman hade han vunnit och tagit cert. Men det där om inte....det kan ju alla säga. Vi hamnade istället på tredje plats med en SM-pinne.

I andra loppet gick han ur slalom. Det tycker jag faktiskt är skittråkigt och inget han skulle behöva göra numera. I tredje loppet gjorde han ännu ett superfint lopp. Tyvärr en vägran på en flick, vilket är ganska typiskt Yoshi när jag vill att han ska jobba liiite längre ifrån mig än vad han tycker är nödvändigt. I vilket fall som helst räckte det till en andraplats som vi dessutom fick dela med en klubbkompis. Fem fel och exakt samma tid, hur stor är den sannolikheten liksom?? Men delad glädje är dubbel glädje som man brukar säga och vi var lyckliga båda två för det innebär ju en varsin SM-pinne.

I sista loppet jobbade vi på som tusan och det gick hur bra som helst. Två hinder kvar och jag kände att nu måste jag vara jättenoga. Men det är som om jag tänker för mycket för istället blev det en vägran på näst sista hindret. Jag tror jag kom lite för nära hindret och blev för stillastående. Surt som tusan. Men på det stora hela var jag väldigt nöjd och glad. Med de två pinnarna blev Yoshi SM-klar i agilityklass. Tyvärr saknas tre pinnar i hoppklass och jag har endast en tävling kvar som jag har anmält till innan kvalåret är slut. Det är tre hopplopp, men på den tävlingen lär jag inte ta de där pinnarna. Det är alltför tufft motstånd.

Jag började fundera på om jag skulle göra en sådan där galen satsning och bl a åka till Gagnef och tävla tre lopp på lördag men jag bestämde mig för att det får vara. Jag får göra en SM-satsning nästa kvalår istället. I år får jag vara nöjd och glad att vi har kvalat med laget.

Inga kommentarer: