12 mars 2023

Österrike - Zauchensee

Vi har varit i Österrike och åkt skidor i en vecka, i Zauchensee. Hotellet vi bodde på hette Enzian.

När vi kom förra lördagen lyste solen på oss och det här var utsikten som mötte oss från balkongen. Bra start.

Söndagen var också toppenfin. Vi åkte på pistvisningen med guiderna från Lion Alpin.

Alla foton blir så mycket finare när solen lyser:)

En stunds vila och ren skär njutning i solen.

På natten till måndagen pajade min mage så under den dagen stannade jag kvar på hotellet när resten av gänget gjorde en tur med guiderna till ett annat skidområde - Wagrain. Under dagen mådde jag bättre och gick ut och promenerade. I ärlighetens namn var jag inte så ledsen att jag missade en skiddag. I synnerhet inte när jag senare fick veta att det hade varit ganska tråkigt underlag i backarna i Wagrain.

Tisdagen bjöd på magiskt väder. Vyerna så vackra så det gör ont.

På det högsta berget kunde man ta en liten "hiss" så man kom ytterligare lite högre upp. 2176 möh.

Däruppe fanns också starten för störtlopp och super-g som körs från Zauchensee.

Lunch i backen varje dag. I princip samma meny oavsett restaurang :)

På onsdagen åkte vi till ett annat område, Flachauwinkl. Där var helt ok, men mera folk i backarna och när vi skulle åka ända ner till bussen för att ta oss tillbaka till vårt område var det riktigt slushigt och vidrigt i backen. Inget för mig. Tur det bara var längst ner. Desto skönare att luncha i solen.

Och på tal om mat så var den riktigt bra på hotellet. Frukosten var super. Extra plus för de goda chokladcroissanterna. Eftermiddagsfika med massor av gott fikabröd. 4-rättersmiddag på kvällen med flera alternativ att välja på. Jag lovar att ingen gick hungrig. Frågan är snarare hur många kilo vi lade på oss under veckan.

På torsdagen var det riktigt busväder på morgonen. Det blev ett åk och sedan tillbaka till hotellet. Man såg typ ingenting. Istället ägnade vi oss åt att spela kort. Mysigt det med.

Framåt lunch klarnade det upp.

Den här kvällen var det After ski. Inte lika kul i Österrike när man inte känner igen musiken som spelas. Bästis M vet dock hur man roar sig :)

På fredagen firade vi BästisC som fyllde år.

Vi tre!

Vilken sanslös tur vi hade med vädret i veckan. I appen utlovades ganska gråtrist väder, men den flesta dagarna bjöd på sol.

Jag som inte har velat åka skidor hela dagarna har kunnat njuta av fin åkning på förmiddagarna, lunch i backen, och sedan promenad på eftermiddagen. De som har haft lust har kunnat bada och basta på kvällarna. Vi har umgåtts och haft det toppenbra.

Tack för den här veckan bästa vännerna!!

Inga kommentarer: