29 december 2022

Tisdag - semester

Tisdag och det fina vädret var som bortblåst, och då menar jag det bokstavligt för det blåste rejält. Sambon och jag trotsade vädret och gick Borgbergsrundan (8-9 km). Det var ju välbehövligt, så mycket som man glufsar i sig såhär i juletider. En finklädd gran förgyllde turen.

Framåt kvällen hade Ann specialträning i nosework för mig och Anna. Vi har nämligen "råkat" anmäla våra hundar till doftprov den 6 januari och har väl inte precis tränat ihjäl oss vad gäller nosework. Ett doftprov går ut på att hundarna ska kunna markera doften eucalyptus i en av tolv kartonger. Detta ska visa att de har förståelse för uppgiften och känner igen doften. Ett godkänt doftprov ger sedan möjlighet att tävla i nosework om vi vill. Jag har anmält Winna och Yoshi för dem har jag i alla fall tränat lite med även om det var typ ett par år sedan. Jag kan inte komma ihåg att jag har tränat in doften med Arya, men hon visade att hon visst hade koll på den så nu funderar jag på om jag kanske ska anmäla henne också.

Inga kommentarer: