1 mars 2022

Veterinärbesök

Hon skrämde oss alldeles förfärligt idag, våran Winna. Styvfar ringde till mig på jobbet och berättade att hon verkade dålig. Hon skakade i hela kroppen, flåsade och gick oroligt omkring. Han hade testat att ta ut henne för att se om hon behövde rastas, men det var inte till någon hjälp. Hon ville heller inte äta något och då vet man definitivt att det är något fel. Jag släppte det jag hade för händer och åkte hem. När jag kom blev hon väldigt glad men slutade inte skaka och fortsatte flåsa. Jag kände på henne men kunde inte identifiera något ställe där hon hade ont, men min misstanke var att det var något med magen. Jag ringde veterinären och fick en tid senare under eftermiddagen.

Jag tog med henne till mamma för jag ville ha henne i lugn och ro från de andra hundarna. Jag passade på att rasta lite och då strosade hon och luktade, kissade och verkade rätt lugn. När vi kom in hade hon slutat skaka och även flåsandet hade lugnat sig. Hon var ändå mera loj än vanligt. Ville gärna smaka när vi bjöd henne på något, men låg stilla på golvet när mamma värmde vår lunch och tiggde heller inte när jag åt.

Jag hade ett jobbmöte efter lunchen som jag verkligen behövde genomföra och eftersom Winna nu verkade rätt ok så åkte jag på mötet. Därefter blev det veterinärbesök. Nu mådde hon ännu lite bättre och hade jag kände att besöket sannolikt inte skulle leda någonstans. Jag skulle kanske ha haft lite mera is i magen innan jag bokade, men jag blev ju såklart orolig när hon mådde såpass dåligt. Som jag trodde kunde veterinären inte hitta något speciellt som var fel. Hon hade ingen feber, hjärtat slog lugnt och fint och hon reagerade inte med någon smärta när hon blev genomklämd. Vi valde att inte ta några prover då det var liten sannolikhet att de skulle tydliggöra problemet. Vi körde på att en gång är ingen gång och om det händer igen så får vi utreda vidare.

Det är ju fettisdagen idag och då brukar det "firas" med att vi träffar min familj och äter semlor och annat gott fika. Tyvärr var det sjukdom i brorsans familj så vi fick ställa in. Istället köpte jag hem semlor och dottern kom hit och åt. Sonen gillar inte semlor så han avstod. Valde att åka hem och ta det lugnt istället.

Kan också berätta att gårdagen var tung för oss alla fyra men vi genomled arbetsdagen och däckade tidigt i säng. Idag har det varit lite bättre, men tröttheten hänger ändå kvar.

Inga kommentarer: