27 december 2014

Snö och kyla

Det har varit minusgrader ett tag nu och igår var isen på kanalen åkbar för skridskoturer enligt flera personer på FB? Sambon var sugen och laddade för att åka idag. Vi vaknade dock till ett vintervitt Söderköping och det hade visst snöat rejält inatt. Hur vackert som helst men skridskovädret försvann liksom.

Jag och några av hundvännerna skulle ses för en gemensam promenad med fika i Petersburg men jag kände mig tveksam till en alltför lång promenad med tanke på kylan och den otrampade snön. Elvira brukar få problem med snöklumpar och jag tänkte att det kanske kunde vara så för Jill också.

Det visade sig dock gå ganska bra. Lite köldkramp i tassarna då och då så jag fick ta dem på armen en stund men med många hundar blir det full fart och då är det lättare att hålla värmen. Vi avslutade med korvgrillning. Mysigt, men då när vi blev stilla kom också kylan krypande.

Än värre skulle kylan bli på kvällen. Vi var i Norrköping hos bästis M och firade hennes födelsedag. När vi skulle åka hem visade biltermometern på -12,5. Sedan sjönk temperaturen stadigt och väl hemma låg den på -21. Det uppskattar jag absolut inte. Vill gärna ha snö och 3-5 minusgrader, men sedan räcker det!

Inga kommentarer: