28 augusti 2010

Inga kantareller


...men väl en flugsvamp. Och en vacker sådan. Det hittade jag i skogen idag. Om jag ska vara ärlig letade jag inte efter någon svamp men jag råkade se några riktigt fina flugsvampar och kunde inte låta bli att fota en. Stackars Elvira gjorde något riktigt osmart. Hon fick ett springryck och drog iväg rakt ut över en åker med korn eller råg. Ganska snart kom hon tillbaka och såg ut som en igelkott. Alldeles full med små fina strån som nog kändes som små nålar som stacks. Hon försökte bita bort dem på benen men det gick inget vidare. Jag fick bära henne sista biten till bilen och när vi kom hem fick jag ta fram kardan och försöka borsta bort det mesta. Jag var rädd att det inte skulle gå och att jag skulle bli tvungen att raka ner henne men som tur var gick det bra.

Inga kommentarer: